Zachowania organizacyjne w pigułce

Nasza ocena:

5
Pobrań: 301
Wyświetleń: 1792
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zachowania organizacyjne w pigułce - strona 1 Zachowania organizacyjne w pigułce - strona 2

Fragment notatki:

Siwek. Notatka składa się z 2 stron.
1.Model organizacji wg.Leavitta: -ludzie wraz z ich indywidualnymi i zbiorowymi dążeniami i wzorcami zachowań
-cele i zadania,które są realizowane
-wyposażenie materialno techniczne i technologiczne
-formalna s truktura organizacyjna:podział pracy,podział władzy
2.Otoczenie org. Wg Halla dzieli się na :
-ogólne -tworzy warunki czasowo przestrzenne danej org.
Zaliczamy tu:
Otoczenie ekonomiczne,technologiczne,demograficzne,prawne,ekologiczne,polityczne,kulturowe.
-szczegółowe -wszelkie organizacje i jednostki z którymi dana org wchodzi w interakcje:
Dostawcy zasobow niezbędnych do funkcjonowania organizacji,nabywcy produktow i usług organizacji,konkurenci,instytucje kontrolujące dzialanosc danej org z tytulu ustawowego prawa do kontroli,instytucje kontrolowane przed dana organizacje z tytulu zależności organizacyjnej.
3.Otoczenia sprowadzaja się do 4 podsystemow: -adaptacyjny(przystosowanie się do warunkow zewnętrznych)
-instytucjonalny(dajacy poparcie działaniom danej organizacji)
-zaopatrzenia
-zbytu
 Mamy do czynienia z premią a) indywidualną (jeden pracownik otrzymują premię w związku z efektami indywidualnej pracy, jest ona zależna tylko od jego działań) , b) grupową/zespołową (otrzymywana jest za wyniki osiągnięte przez grupę pracowników) , c) kombinowaną i powszechną (obejmuje wszystkich bez względu na indywidualne wyniki pracy, np premia świąteczna, okazyjna, nie wynika z efektywności pracy) , d) premia uznaniowa (jest ona przyznawana najlepszym pracownikom za wybitne osiągnięcia) , e) premia zadaniowa (jest premią zależną od stopnia wykonania zadań) , f) premia jakościowa (jest  ściśle uzależniona jest od jakości pracy, może prowadzić do nieporozumień wynikających z subiektywności oceny jakości pracy) , g) premia udziałowa (jest zależna od podziału udziałów w zysku pomiędzy pracownikami a kierownictwem)
Postawy to oceny pozytywne lub negatywne rzeczy ludzi lub zdarzeń, odzwierciedlaja uczucia danej osoby na określony temat.
Dysonans poznawczy- powstaje gdy wystepuje niezgodność 2 lub wiecej postaw danej osoby albo roznice miedzy jej postawami i postepowaniem.(przykład: Uważam, że należy być dobrym i życzliwym człowiekiem, ale odmawiam dania drobnych pieniędzy żebrakowi, który mnie o to prosi. „To zwykły naciągacz i darmozjad, pewnie potrzebował na piwo. Podobno niektórzy żebracy jeżdżą mercedesami” - zaczynam myśleć.) Postrzeganie -proces w wyniku którego ludzie organizuja i interpretuja swoje zmysłowe odczucia aby nadawac sens swojemu otoczeniu.Dwie osoby mogą patrzec na to samo zdarzenie ale inaczej je postrzegac.
Teoria atrybucji -stwierdza się ze kiedy obserwujemy zachowania danej jednostki staramy się ustalic czy wywolane zostaly one czynnikami wewn czy zewn.


(…)

… doświadczenia.
Prawo efektu-jest fundamentem uczenia się dotyczy tego ze zachowanie jest funkcja jego konsekwencji.
Nastroje-uczucia słabsze bez bodzca kontekstowego.
Emocje-silne uczucia ukierunkowane na kogos bądź na cos(maja bodziec kontekstowy)
Osobowość-zintegrowana całość cech biologicznych związanych z anatomia i fizjologia człowieka,nastepnie cech psychologicznych jak i elementow społecznych i kulturowych.
Teorie motywacji:
Teoria X i teoria Y została zdefiniowana w 1960 roku przez Douglasa McGregora (1906 - 1964). Zaprezentował on dwa przeciwstawne sobie sposoby myślenia o pracownikach. Teoria X pokazuje pracowników w negatywnym świetle i odpowiadają jej modele naukowego zarządzania. Teoria Y natomiast przedstawia pracowników, jako osoby chętne do pracy.
Hierarchia potrzeb (Maslow…
… społecznej w nagrodach, jakie otrzymują za osiągnięcia.
Teoria oczekiwań - sformułowane przez Victora Vrooma,Podejście to odcina się od próby wyliczania czynników motywujących koncentrując się na wyjaśnieniu, dlaczego ludzie wybierają pewne zachowania.Przekonuje,że dana osoba jest skłonna działać w pewien sposób na podstawie oczekiwania, że praca ta przyniesie określony skutek, który będzie dla niej atrakcyjny.
W teorii oczekiwań motywacja zależy od dwóch czynników:
od tego jak silnie czegoś pragniemy
od oczekiwanego prawdopodobieństwa zaspokojenia tego pragnienia
Zarzadzanie przez cele(Drucker)- Najogólniej rzecz ujmując zarządzanie przez cele polega na wspólnym ustalaniu przez kierownika i pracownika celów, wspólnym określaniu mierników oceny realizacji celów oraz na wspólnie dokonywanej ocenie…
….
Według Christiny Maslach istnieją 3 składniki zawodowego wypalania się:
-emocjonalne wyczerpanie - uczucie pustki i odpływu sił wywołane nadmiernymi wymaganiami psychologicznymi i emocjonalnymi jakie stawiała przed pracownikiem praca (bądź sam stawiał sobie takie nierealistyczne wymagania wobec własnych możliwości)
-depersonalizacja - poczucie bezduszności, bezosobowości, cyniczne patrzenie na innych ludzi…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz