Hildesheim - historia sztuki

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1008
Wyświetleń: 3360
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Hildesheim - historia sztuki - strona 1 Hildesheim - historia sztuki - strona 2 Hildesheim - historia sztuki - strona 3

Fragment notatki:


    Kościół opacki św. Michała w Hildesheim , budowla przed romańska, okresu ottońskiego.  Uznawana za najwspanialsze osiągnięcie architektury sztuki ottońskiej. Budowany w latach 1010  -  1033 przyklasztorny kościół św. Michała w Hildesheim w dolnej Saksoni. I konsekracja 1022, II  konsekracja której biskup Bernwald juz niedoczekał była w 1033. Położony na wzgórzu jest  chcarakterystycznym elementem krajobrazu miasta. Jest to budowla złożona z dróch  przeciwstawnych grup ( wschodniej i zachodniej) podobną strukturę ma min. Kościól opacki w  maria Laach. Posiada dwa transepty, wschodni i zachodni, o ramionach zakończonych  wiezyczkami schodowymi. N aprzedłużeniu nawy środkowej zarówno na wschodzie jak i na  zachodzie znajdóją się dwa chóry – budowla dwuchówowa. Na zachodniej części westwerk, stąd  mszy słuchali cesarz i inni świeccy dostojnicy. Symbol władzy świeckiej. Zespół wschodniz  ustawionym tam ołtarzem uważany za siedzibę władzy duchowej.     Kościół św. Michała mając dwa transepty, ma także dwa skrzyzowania transeptów z nawą  główną. Jest typową budowla okresu ottońskiego, trzynawowa bazylika, z transeptem, płaskim  stropem i zamkniętym półkoliści chórem. W Niemczech popularne były zalozenia  dwuchórowe. Z zewnątrz wygląda jak prawdziwa warownie. Grube mury, nieiwelkie okna,  sześć wież, i krótki korpus nawowy. Budowlę ta zawdzięczamy miłujacemy sztukę biskupowi  Bernwardowi, nadwornemu kapelanowi i wychowawcy cesarza Ottona III.         W rzucic poziomym kościoła widać bardzo wyraźnie schemat często stosowanego w kościołach  ottońskich systemu wiązanego. Jego zasadą jest zestawianie kolejnych kwadratów, przy czym  podstawąproporcji sąwymiary kwadratu powstałego na skrzyzowaniu nawy głównej z transeptem. Ten  kwadrat wyznacza rozpiętość przęsteł w nawie środkowej. Na jedno przęsło w nawie środkowej  przypadają dwa przęsła w nawach bocznych. Każda z naw bocznych ma szerokośc równą połowie  boku kwadratu skrzyzowania. KWADRAT NA SKRZYZOWANIU NAWY GŁÓWNEJ I TRANSEPTU  JEST WYZNACZNIKIM PROPORCJI CAŁEGO KOŚCIOŁA.     Kościól św. Michała to dalszy  rozwój  formy średniowiecznej  bazyliki w której rzut poziomy  jest oparty na systemie  wiązanym. Nawa  środkowa ma  długośc 5 takich kwadratów  wyznaczających, a transept  trzech, przy czym skrzyzowanie  jest także wliczone.                     Biskup Bernwald był opiekunem i 

(…)

… łuki
każdego kwadratu. Miedzy
filarami stojąpo dwie kolumny
na ktlorych wspieraja się
półkolist łuki. Ten typ
przemienności w rytmie filar –
dwie kolumny – filar nazywany
bywa podwojną lub saską
(dlatego, że najczęściej
stosowana była w Saksonii)
przemiennością podpór. Luki
ardka podobnie jak łuki
skrzyzowań składaja się z
ułożonych na przemian białych
i czerwonychkamieni, co
nadaje nieco lekkości…
….
Stworzył warsztaty artystyczne przy
kościele. Był twórcą koncepcji kościoła w
Hildescheim. I i II konsekracja odbyła się w
dni święta św. MIchała. Bernwald spoczywa
w krypcie zachodniej.
Budowla z ciosów kamiennych na module
kwadratu. Ściśle geometryczny porzadek
skomplikowana symbolika liczb zawartch w
planie kościoła. Idealistyczna filozofia
platońska.
Bazylika trójnawowa, i dwóchórowa, krypta
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz